- today
- comment 0 komentarzy

Przed zakupem łańcuchów śniegowych pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie w instrukcji pojazdu czy producent naszego samochodu przewidział możliwość stosowania łańcuchów, a jeżeli tak to jakiego rodzaju. Łańcuchy śniegowe można podzielić na trzy grupy zasadnicze ze względu na rodzaj pojazdu:
ü Łańcuchy do aut osobowych
ü Łańcuchy do samochodów terenowych, 4x4, SUV
ü Łańcuchy do aut dostawczych
ü Łańcuchy do pojazdów specjalnych i ciężarowych
Na potrzeby tego poradnika skupimy się tylko na autach osobowych, SUV oraz autach dostawczych.
Łańcuchy ze względu na swoją budowę posegregować można na:
ü łańcuchy zwykłe - wymagają łączenia pętli wewnętrznej (łańcuch obejmuje zewnętrzną, oraz wewnętrzną część koła). Ich zakładanie jest najbardziej uciążliwe. Po założeniu i przejechaniu kilku metrów wymagają dociągnięcia. Ich zakładanie i zdejmowanie wymaga wkładania rąk pod błotnik.
ü łańcuchy samonapinające się - łańcuchy te zakłada się tak samo jak łańcuchy zwykłe. Są one wyposażone w system samonapinający łańcuchy po założeniu ich na koło. Nie wymagają dociągania pomimo tego po przejechaniu kilku metrów należy je skontrolować. W zależności od konstrukcji układu samonapinającego może być konieczne dodatkowe zwiększenie naciągu łańcucha.
ü łańcuchy z łatwym montażem (mocowane do koła) - łańcuchy takie najczęściej wymagają zamontowania specjalnego uchwytu na śrubie mocującej koło. Montaż takiego łańcucha jest bardzo prosty. Łańcuch przyczepia się do adaptera a jego prawidłowe nałożenie na koło oraz naciągnięcie dokonuje się automatycznie po kilku obrotach koła.
ü łańcuchy z łatwym montażem (nakładane na koło) - łańcuchy takie "naciąga" się na koło, następnie pojazdem należy przejechać mały odcinek aby koło obróciło się o 180 stopni. Wtedy należy dociągnąć drugą część łańcucha. Specjalna konstrukcja mechanizmu samonapinającego napina łańcuch w czasie jazdy. Po zatrzymaniu pojazdu samo-napinacz (w górnej pozycji) przestaje napinać łańcuch co umożliwia łatwe ściągnięcie go z koła.
ü opaski tekstylne (nakładane na koło) - ten rodzaj nakładki na koło zastępuje łańcuchy na lodzie i śniegu. Nakładka jest lekka, łatwa do założenia i zdjęcia, mała po złożeniu, w czasie jazdy sama się układa prawidłowo na kole. W krajach gdzie wymagane jest wożenie łańcuchów w bagażniku należy mieć dodatkowo łańcuchy z prawdziwych ogniw dla kontroli drogowej.
Na samym początku należy wspomnieć, że najbardziej restrykcyjnie podchodzącym krajem do kwestii posiadania łańcuchów w aucie jest Austria. W Austrii wymagane jest posiadanie łańcuchów , oraz to aby łańcuchy posiadały certyfikat TŰV Austria, jeżeli łańcuchy go nie posiadają lub nie mamy ich w ogóle może to skończyć się mandatem.
Do aut osobowych z niską masą własną coraz częściej rekomenduje się lekkie łańcuchy o grubości ogniw 7mm co powoduje, że nie potrzeba dużo miejsca w nadkolu na łańcuch. Najbardziej popularne to łańcuchy 9mm do trochę cięższych aut lub dysponujących większą mocą silnika.
Najtańsza grupa łańcuchów klasycznych to łańcuchy zwykłe bez systemu napinającego łańcuch na kole. Jeżeli chodzi o środek stawki cenowej to zaliczyć do niego można łańcuchy do aut 4x4, SUV, oraz do aut dostawczych. Tutaj rozmiary ogniw w zależności od masy auta to 12, 16mm. Często zdarza się, że łańcuchy tego typu posiadają już prosty system samonapinający.
Przedostatnia grupa łańcuchów to łańcuchy nakładane na koło tylko od zewnątrz jest to najdroższa grupa łańcuchów i najłatwiejsza do założenia na kole. Łańcuchy tego typu najczęściej zalecane są do aut których producent nie przewidział montażu łańcuchów klasycznych, ponieważ ilość miejsca między kołem a elementami zawieszenia jest tak niewielka, że zwykły łańcuch by się tam nie zmieścił.
Na końcu należy wspomnieć o rozwiązaniach tekstylnych które przypominają konstrukcją pokrowiec na koło. Montaż ich nie jest wybitnie skomplikowany. Należy je nałożyć na górną część koła przejechać tyle żeby koło wykonało obrót o 180o należy wtedy nałożyć opaskę na pozostałą część koła. W tej samej grupie można wymienić opaski zakładane na koła, mocowane są tak jak opaski zaciskowe i należy pamiętać że jest to rozwiązanie na najlżejsze warunki atmosferyczne jak również są to rozwiązania jednorazowego użytku.
Komentarze (0)